Tip: 4 podcasts die de moeite waard zijn

Elke dag zit ik twee uur in de auto op weg naar m’n werk. Om die tijd goed te benutten, ben ik aan het podcasten geslagen. Het een standaard ritueel geworden: auto in, podcast aan. Als ik mensen vertel hoe ik m’n tijd in de auto besteed, krijg ik altijd veel verbaasde reacties: oh wat luister je dan zoal? Nou vooral podcasts over persoonlijk leiderschap, bedrijfsculturen, management en teams. Of een luisterboek over management. En standaard wil iedereen een lijstje met tips. Dus hierbij de eerste vier tips!

Let op! ik ga niet alles weggeven, want je moet de mensen echt zelf horen spreken. Het is een (eerste) lijstje met tips en uitleg wat ik zo goed vond aan deze podcast-afleveringen. Het echte werk zul je zelf moeten doen.

Podcast: Tjipcast
Aflevering: hoe bouw je een topteam?
Gast: Katja Staartjes
Katja is een de enige Nederlandse vrouw die de Mount Everest beklommen heeft en uit het bergbeklimmen heeft ze veel lessen gehaald die handig zijn voor teams in het bedrijfsleven. Een paar voorbeelden:

  1. Ga naar een topprestatie altijd terug naar het basecamp en zoek niet direct de volgende top op. Geef het team de tijd om weer bij te komen.
  2. Bespreek met elkaar wat de doelen zijn, sommige mensen willen de top halen, anderen zijn al blij met het basecamp. Het is handig als iedereen in een team elkaars doelen kent en respecteert.
  3. Je kunt niet in één stuk naar de top lopen. Je gaat telkens terug naar het basecamp om weer bij te komen. Soms moet je in het leven 1 stap terug doen om er weer 2 vooruit te komen.

Luister via Spotify.

Podcast: De Ben Tiggelaar podcast.
Aflevering: levenslessen voor leiders.
Gast: Gabriel Athonio
Een ontroerende podcast was deze met Gabriel Anthonio. Het voorbeeld dat Gabriel geeft over de zwerver vond ik al ontroerend, maar hoe z’n autistische zoontje hem een spiegel voorhoudt vond ik misschien nog wel mooier: als Gabriel te gespannen thuiskomt uit z’n werk, onophoudelijk praat en niet toegankelijk is, dan steekt z’n zoontje -zonder taal of spraakvermogen- z’n vingers in z’n oren. Een prachtig voorbeeld dat mensen niet naar je luisteren als je ze niet ziet staan en ze geen betekenis geeft. Volwassenen stoppen dan niet letterlijk meer vingers in hun oren, maar f*ck you denken is eigenlijk hetzelfde toch? Je zult eerst moeten verbinden met mensen, voordat je samen wat kunt gaan doen. In het wilde weg staan schreeuwen of instructies geven is meestal niet effectief. Verbinding first dus of ook wel: contact voor contract. Luister via Spotify

P.S. Gabriel heeft twee boekjes geschreven. Een over ‘het Zwitsers zakmes van de leider’ en een over de levenslessen die hij van z’n zoontje heeft geleerd. Dat laatste boekje staat vol met hartverwarmende verhalen over oprechte empathie.

Podcast: De innovatie wasstraat.
Aflevering: waarom mensen wel willen veranderen, maar niet veranderd willen worden.
Gast: Remco Claassen
Remco heeft een verfrissende kijk op feedback geven, waar eigenlijk wel een kern van waarheid in zit. Allemaal hebben we geleerd dat we feedback moeten geven volgens het hamburgermodel. Maar Remco zegt dat alle feedback eigenlijk is als bepalen dat iemand moet bukken omdat jij vindt dat ze jouw banaan moeten eten. Feedback doet volgens Remco altijd pijn en volgens hem nemen mensen maar van 4 personen feedback aan: (soms) van je partner, (meestal) van je ouders, (bijna altijd) van je beste vriend en altijd van een geaccepteerde coach. Zeker het luisteren waard! Luister via Spotify

Podcast: De innovatie wasstraat.
Aflevering: wat leer je van volken die al eeuwen innoveren.
Gast: Jitske Kramer
M’n allereerste podcast die ik ooit luisterende en wát vond ik hem interessant. Jitske vertelt bevlogen over bedrijfsculturen en in hoeverre die overeenkomen met de culturen van (inheemse) volken. Over magiërs (coaches), kampvuren (nodige, verdiepende gesprekken niet te verwarren met nutteloze vergaderingen) en Harry’s (mensen die een andere mening hebben). Haar advies: kijk niet naar Harry als die vervelende collega met z’n altijd afwijkende mening, maar luister naar Harry want van Harry’s komen vaak goede ideeën die leiden tot innovatie. Maar ze schetst ook eerlijk wat er gebeurt als de meerderheid (de machthebbers, de leider) niet luistert naar de minderheid (werknemers, Harry’s). Een ander geluid kun je namelijk niet “in de kiem smoren”. Een ander geluid is er nou eenmaal en daar kun je het beste wat mee doen. Doe je dat niet, dan treedt de sabotagelijn in werking. Een van de natuurlijkste mechanismen van mensen om toch gehoord te worden en waar we ons vast en zeker allemaal wel eens schuldig hebben gemaakt. Het begint met een grapje en dat worden er meer. De medestanders vormen een groep en er ontstaat ‘gedoe’. Vaak leidt gedoe tot het staken van de communicatie en uiteindelijk tot “oorlog” of vertrek. Haar boeken Deep Democracy en de Corporate Tribe heb ik daarna verslonden. Jam Cultures heb ik als boek én als luisterboek gekocht, ook voor in de auto. Luister via Spotify

Related posts:

Wat vind je van deze post?